MAKULATURA

W piątek 29 maja 2015 r. zakończył się klasowy konkurs zbiórki makulatury.
Poniżej przedstawiamy ogólne zestawienie zebranej makulatury
w poszczególnych klasach.
Klasa

1a 864kg
1b 0kg
1c 12kg
1d 504kg
1e 0kg
2a 170kg
2b 8kg
2c 143kg
2d 380kg
2e 0kg
3a 0kg
3b 46kg
3d 0kg
3c 0kg
3e 87kg
Razem udało się zebrać aż 2214 kilogramów!!!!
I miejsce zajęła klasa Ia – wygrana to dofinansowanie klasowego biwaku w kwocie 350 złotych!!!
Główna nagroda jest tylko jedna, ale gratulacje należą się również uczniom klasy Id, którzy z wielkim uporem starali się wygrać.
Nagroda została sfinansowana przez Fundację Partnerstwo dla Środowiska ze środków pochodzących z Wrigley Company Foundation.

makulatura makulatura makulatura

EKO LOTERIA

Od 5- go maja uczniowie naszego Gimnazjum mieli szansę wziąć udział w loterii, w której nagrodą były bilety na dowolny seans filmowy w złocienieckim kinie. Jedynym warunkiem, jaki należało spełnić, było oddanie dowolnego elektroodpadu, za który uczeń otrzymywał los. Im więcej oddano elektrośmieci tym większa szansa była na wygraną.
Ku naszemu zaskoczeniu, wielu uczniów chętnie włączyło się do akcji, za co gorąco dziękujemy!!!

W poniedziałek 1-go czerwca 2015 r. Pani Dyrektor Jolanta Skonieczna wylosowała następujące osoby, które dostały po dwa bilety na dowolnie wybrany film w złocienieckim kinie Mewa:
Michalina Bieńczak, Hubert Słowiński, Paulina Domasat, Maciej Kaźmierczak

Koszt biletów został sfinansowany przez Fundację Partnerstwo dla Środowiska Fundację Partnerstwo dla Środowiska ze środków pochodzących z Wrigley Company Foundation.

loteria loteria loteria loteria

MATERIA BATERII - SPOTKANIE

W piątek 29 maja odbyło się spotkanie z Panią Moniką Sapińską insp.ds.ochrony środowiska w naszej gminie. Pani Monika została zaproszono przez uczniów biorących udział w projekcie MATERIA BATERII.

Spotkanie rozpoczęło się od krótkiej prezentacji, która jeszcze raz przybliżyła nam zagadnienia segregacji i utylizacji baterii. Dodatkowo Pani Monika przedstawiła, w jaki sposób w naszej gminie odbywa się zbiórka baterii oraz jak wygląda ich utylizacja. Po krótkim zapoznaniu się z tematem ruszył czas zadawania pytań, jak się okazało było ich wiele. Uczniowie pytali miedzy innymi o to, dlaczego należy segregować odpady niebezpieczne, kto je odbiera z naszej gminy, ile kosztuje taka utylizacja, czy są jakieś kary za niesegregowanie baterii, w jaki sposób należy się pozbyć uszkodzonych baterii. Ponadto, chcieliśmy wiedzieć czy planuje się poszerzyć miejsca zbiórki na terenie gminy, ponieważ w okolicznych wioskach mieszkańcy nie posiadają dostępu do odpowiednich pojemników.

BATERIE BATERIE

EKO DETEKTYW

WYNIKI KONKURSU EKO-DETEKTYWI

Nielegalne wysypiska śmieci

Wystarczy wyjechać poza nasze miasteczko albo rozejrzeć się po okolicy, aby zobaczyć sterty odpadów. Śmieci zaczynają być stałym elementem krajobrazu. Góry odpadów można spotkać wszędzie, a szczególnie przy drogach leśnych. Pomimo edukacji ekologicznej, która jest intensywnie realizowana w naszych szkołach oraz nieustającego zachęcania do segregacji odpadów, śmieciowy problem nadal występuje. Wiadomym jest, że produkcja śmieci jest nieodłączną częścią naszego życia. Ale czy muszą one trafiać tam, gdzie nie powinny?
Druga strona medalu to brak wiedzy na temat czasu rozkładu poszczególnych materiałów. W miejscach, gdzie odpady są składowane legalnie, warstwa gleby oddzielona jest folią, która zabezpiecza przed wnikaniem w podłoże substancji toksycznych. Deszcz padający na śmieci porzucone np. w lesie wymywa z nich trujące substancje, które przenikają do wód gruntowych. Nie zapominajmy o zwierzętach, które mogą zjeść pozostawione śmieci, co z pewnością nie wydłuży im życia!

Z tych i wielu innych powodów zorganizowano w naszej szkole konkurs dla młodych EKO-detektywów, których zadaniem było wyśledzenie właśnie takich miejsc! Okazało się, że w naszej okolicy mamy ich więcej niż byśmy myśleli! Zdjęcia nadesłane przez naszych uczniów jednoznacznie wskazują, że w naszej gminie nietrudno spotkać dzikie wysypiska. Pytanie tylko, dlaczego tak się dzieje? Myślę, że każdy z nas zna odpowiedź. Szkoda tylko, że nie każdy z nas jest świadomy faktu, że takie zachowania zagrażają nam wszystkim
Poniżej przedstawiamy tylko niektóre z nich:
- chemiczne i mikrobiologiczne zanieczyszczenia wód powierzchniowych i podziemnych,
- zanieczyszczenie gleb i wód metalami ciężkimi spowodowane przez odpady niebezpieczne (zużyte baterie i akumulatory, opakowania z resztkami farb, lakierów, oleju samochodowego, lekami, środkami ochrony roślin),
- zagrożenie epidemiologiczne, ze względu na możliwość występowania w odpadach wielu chorobotwórczych szczepów bakterii oraz groźnych grzybów.
- zagrożenie rozpowszechniania się drobnoustrojów poprzez nadmierny rozwój owadów, gryzoni i ptaków, emisja nieprzyjemnego odoru z gnijących substancji organicznych.

Najlepszym Eko-detektywem w naszej szkole okazał się Filip Januszkiewicz z klasy III a. Mamy nadzieję, że plecak ufundowany przez Fundację Partnerstwo dla Środowiska ze środków pochodzących z Wrigley Company Foundation przyda się podczas kolejnych wypraw. Gratulujemy !!!!

Filip Filip Filip

JAK W ULU

Niedawno ruszyła druga edycja akcji społecznej Greenpeace Polska „Adoptuj Pszczołę 2”. Zeszłoroczna odsłona była jednym z największych internetowych projektów crowdfundingowych w Polsce - na wirtualną adopcję pszczół zdecydowało się ponad 5000 osób.

            Tym razem Greenpeace Polska rozpoczął zbiórkę pieniędzy na budowę społecznych ogrodów miejskich dla pszczół i ludzi. Brzmi dziwnie? Pewnie tak, ale kiedy przyjrzymy się sprawie bliżej, zrozumiemy, że takie ogrody mogą bardzo wiele zmienić w sytuacji, kiedy z naszymi latającymi owadami dzieję się coraz gorzej. Dzikie zapylacze to kluczowy element ekosystemów, a sytuacja powoduje, że coraz trudniej jest im przetrwać. Nie chodzi tu tylko o hałas czy zanieczyszczenia, ale różne zabiegi ogrodnicze jak np. koszenie trawników. Populacje niektórych polskich zapylaczy maleją z każdym rokiem szczególnie w dużych miastach, ale również na terenach wiejskich w wyniku chemizacji rolnictwa, zmian klimatycznych, chorób oraz niszczenia siedlisk.

            Dlaczego, takie akcje są potrzebne i dlaczego warto o nich mówić? Odpowiedzi na te pytania i wielu innych informacji szukały uczennice klasy pierwszej Liceum Ogólnokształcącego w Czaplinku. Swoimi przemyśleniami i zdobytą wiedzą chętnie podzieliły się z młodszymi koleżankami i kolegami z czaplineckiego gimnazjum podczas przygotowanej specjalnie na tę okazje ekolekcji pt. Jak w ulu – działania na rzecz ratowania owadów.

W ulu